Bijbel en Theologie
Wekelijks verzorgt Stadsklooster Jabixhûs op vrijwel elke dinsdagavond om 21.00 uur vanuit Stadsklooster Jabixhûs in Leeuwarden een eenvoudige meditatieve bijbellezing volgens Lectio Divina via Zoom. Daarbij lezen we zowel in het Nederlands als in het Fries de tekst meerdere malen door. Dat beviel in de coronatijd zo goed, dat we er gewoon mee zijn doorgegaan. Er doen inmiddels mensen uit heel Nederland mee. Meestal is er een groep van tussen de 4 en 12 mensen.
Je hoeft geen ervaring te hebben met bijbel lezen of een bijbel te hebben om mee te kunnen doen .
Om mee te doen kun je met de gratis app Zoom direct in bellen via deze url
of na inloggen in Zoom met deze gegevens
Vergadering-ID: 789 535 0060
Wachtwoord: 131410
Dus zoek voor 21:00 uur gewoon een stil plekje op waar je ontspannen kunt zitten en maak verbinding .
Je mag ook live mee doen in de kapel Vijverstraat 2 als je dat prettiger vindt.
Voor vragen kun je mailen naar jabixhus@gmail.com of appen naar Jeannet Bijleveld 0646172617

Solo Verbo - Luther en de Bijbel
Luther wees het gezag af van de paus en de concilies. Alleen de Bijbel had voor hem autoriteit. Maar dan niet ‘van kaft tot kaft’, want het ging hem om het levende Woord dat door de tekst heen spreekt. Daarom liever Solo verbo (door het woord alleen) dan Sola Scriptura.
Het was een openbaring voor Luther toen hij de Bijbel niet in het hem bekende Kerklatijn maar in zijn grondtalen (Grieks en Hebreeuws) ging lezen. Toen deed hij ook zijn grote ‘reformatorische ontdekkingen. Nauwkeurig lezen en wat je leest betrekken op je eigen ervaringen: dat werd Luthers devies. Iedereen moest zelf de Schrift kunnen lezen. Daarom begon hij al snel aan zijn grootste project: het vertalen van het Oude en Nieuwe Testament in een algemeen begrijpelijk Duits. Dit vormde de basis voor het later ‘Hoogduits’.
Luther en de Bijbel
In vier bijeenkomsten van 1,5 uur gaan we onder leiding van Lutherse theologen op zoek naar het denken en ervaren van de oorspronkelijke Luther en bespreken we wat de betekenis is in onze tijd van de oude beelden waarmee ons ‘heil’ in Christus wordt geschilderd. Waarvan zouden wij zelf bevrijd kunnen worden?
Wat ontdekken wij wanneer we in Luthers spoor gaan luisteren naar de stem die uit de Bijbel spreekt? Waarom spreekt de Schrift juist tot ons leven in tijden van aanvechting en moeite (zoals ook bij Luther)? Welke rol speelde Luthers kloosterlijke ervaring met Lectio Divina?
Wilt u zich daar eens in verdiepen, met elkaar over spreken en van theologen leren, dan is deze cursus iets voor u.
Data: 8 en 22 oktober; 5 en 19 november
Tijd: 19.30 – 21.00 uur,
Locatie: Lutherse kerk Nw. Oosterstraat 28
Aanmelden: luthers@xs4all.nl
Meer info: www.luthersekerkleeuwarden.nl en www.lerenvanluther.nl

De actuele vraagstukken van klimaatdreiging vragen niet alleen om praktische handvatten, maar ook om verdieping van inzicht over het waarom van de zorg om de planeet aarde. Waar komt de verantwoordelijkheid van de mensen voor de schepping eigenlijk vandaan? En wat betekent dit voor ons gedrag in de dagelijkse werkelijkheid? In het boek van Matthijs de Jong & Cor Hoogerwerf, ‘Hemels Groen. Nieuw licht op duurzaamheid als Bijbels thema’ (2024) worden deze vragen diepgaand behandeld in negen hoofdstukken met gespreksvragen. Enkele hoofdstukken komen aan de orde in leerhuizen van ‘Geloven in Leeuwarden’, om te beginnen met de Sabbat als kroon op de schepping.
In vergelijking met de andere scheppingsverhalen in het Midden-Oosten is het bijzondere van de Joodse bijbel de invoering van een rustdag, omdat het scheppingswerk voltooid is. De Naardense bijbelvertaling zegt het zo: “God houdt sabbat op de zevende dag van al zijn werk dat hij heeft gedaan” (Genesis 2: 2). Het gaat niet zozeer om weer op krachten te komen voor de volgende werkweek, maar door de sabbat te vieren ervaart het volk van Israël Gods aanwezigheid in hun midden.
De sabbat als rustdag is de grondslag voor een unieke sociale ordening en deze markeert een levenswijze die anders was dan die van de omringende wereld. In het Babylonische scheppingsverhaal veronderstelt de mythe dat Babel het centrum van de wereld is en dat de Babylonische koning het aardse evenbeeld is van Marduk die orde schept in de chaos.
De mensen waren in feite slaven van de goden en van de koningen van Babel. In het bijbelse scheppingsverhaal gaat het niet om een aards koningschap, maar om een heilige gemeenschap die leeft volgens een heilzaam regime geënt op de sabbat, een dag om niet te werken: “Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen” (Exodus 20: 10).
Het sabbatsritme gaat verder dan alleen die ene rustdag. Het gaat om de verbinding tussen hemel en aarde, een unieke sociale ordening die gericht is op een heilige gemeenschap van mensen, dieren en planten. Deze opdracht stelt ons in de haastige tijd met de 24/7 economie voor de vraag: Hoe beleven wij zelf de rustdag (sabbat of de zondag) als “heilige dag”? De negatieve verplichtingen van vroeger zijn wel afgedaan, maar hoe geven wij zelf positief vorm en inhoud aan de rustdag? Gaan wij steeds maar door of kunnen wij pas op de plaats maken? Daar hebben wij tijdens het eerste leerhuis een flinke boom over opgezet.
In het tweede leerhuis zal het gaan over Jezus’ onderwijs over de mammon – geld, rijkdom en winst – in de concrete context van Galilea, maar ook in de moderne ecologische exegese. Annemieke Heerma bespreekt hoe de Bijbelse verhalen ons kunnen helpen om vandaag de dag de juiste keuzes te maken.
Datum: maandag 24 november
Tijd: 14.30 - 16.00 uur
Locatie: Adelaar-Regenbooghûs, De Fennen 348
opgave en informatie: a.m.j.riemersma@gmail.com

Theoloog, schrijver en theatermaker Kees van der Zwaard vertolkt zijn eigen bijbelbewerking in het voetspoor
van Maarten Luther. Wellicht duikt de grote Maarten ook nog op. Om het nog vreugdevoller te maken is een speciaal Lutherbiertje.
Datum: vrijdag 31 oktober, Hervormingsdag
Kerk open: 19.30 uur
Locatie: Lutherse kerk, Nieuwe Oosterstraat 30
Toegang gratis, gift welkom.

Traditiegetrouw worden in het Christendom, evenals in het Jodendom, de voornaamwoorden woorden ‘hij’ en ‘zijn’ gebruikt, als ze betrekking hebben op God. Maar (ook) in onze kerk horen we steeds vaker dat ook de woorden ‘zij’ en ‘haar’ worden gebruikt. Er zullen mensen zijn die hier blij mee zijn – eindelijk een verruiming, weg van een al te patriarchaal Godsbeeld -, maar voor anderen voelt het storend. Als we toch geen beeld kunnen maken van God, wat doet het er dan toe of we ‘hij’ of ‘zij’ zeggen? Waarom dan niet de traditie blijven volgen?
In deze bijeenkomst zal worden ingegaan op de vraag, waarom tegenwoordig meer aandacht wordt gevraagd voor (ook) vrouwelijke aanduidingen voor God. Na een inleiding hierover is er ruimte om in een gesprek samen te verkennen, wat hierbij mogelijk trekt en wat weerstand oproept.
Datum: 6 november
Tijd: 14.00 uur
Locatie: Odd Fellowhuis Emmakade 48 zz
Kosten: € 7,50.
Opgave: leeuwardenremonstranten@gmail.com

Wat bedoelen we eigenlijk, als we spreken van een ‘kerk’ of een ‘kerkgenootschap’?. Welke beelden en verhalen passen daarbij? Vanuit de historie en de leer van de kerken kan daar veel over worden gezegd, maar hoe zit dat in deze tijd? Wat verstaan we onder ‘kerk’, en wat is in deze tijd met allerlei vormen van spiritualiteit nog wel een kerk, en wat niet? Wat is bij die diversiteit aan beelden en opvattingen relevant voor ons remonstrantse kerkgenootschap en haar toekomst?
In één bijeenkomst zullen niet al deze (en verwante) vragen diepgaand aan bod kunnen komen. De bijeenkomst heeft tot doel enig licht op dit hele veld van vragen te werpen en om vervolgens de nadruk te leggen op de vraag, wat deze verkenning zou kunnen betekenen voor de ontwikkeling van onze kerkelijke gemeenschap.
Datum: 10 december
Tijd: 14.00 uur
Locatie: Odd Fellowhuis Emmakade 48 zz
Kosten: € 7,50.
Opgave: leeuwardenremonstranten@gmail.com
