Protestantse wijkgemeente De Jacobijner

Wijkgemeente ‘De Jacobijner’ is een protestantse gemeenschap in het hart van Leeuwarden. Een ontmoetingsplaats voor God en mens en voor mensen met elkaar, een plek waar je blijdschap en verdriet kunt delen, waar ruimte is voor vertrouwen én voor twijfel.

Onze diensten houden we in de Grote of Jacobijnerkerk. Op deze historische plaats houden we de lofzang gaande, zoals ooit de Dominicaanse monniken dat hier deden. Kerkmuziek speelt op een veelkleurige manier een belangrijke rol in het beleven van ons geloof.

We willen een warme gemeenschap zijn, met ruimte voor elkaars diversiteit. We streven naar inclusiviteit, en proberen oog en oor voor elkaar te hebben.

We zoeken ook naar verbinding met de stad, zowel in woord als in daad.

De wijkgemeente ‘De Jacobijner’ is op 1 januari 2018 ontstaan door een fusie van de wijkgemeentes Rondom de Grote Kerk, Adelaar-Regenboog en Fenix/Goede Herder.

 

Dit jaar viert Schola Liturgica haar 30-jarig bestaan. Als een van de eerste koren trok Schola Liturgica indertijd naar Engeland om daar in de vakanties de evensongs te zingen in kathedralen. Al gauw werden ook in Nederland evensongs georganiseerd. Sindsdien is Schola Liturgica het koor met de meeste ervaring in Engelse kathedralen, waarvan de meeste tenminste een keer en meestal vaker bezocht zijn. In de Grote Kerk Leeuwarden zingt Schola Liturgica iedere tweede zondag van de maand om 17 uur een Choral Evensong.

In de maand november wordt herdacht en tegelijkertijd vooruit gekeken naar wat er in de eeuwigheid ons wacht. Deze dubbelslag klinkt door in de lezingen en de muziek die we horen in de vieringen. En dus ook in deze Choral Evensong. Van De Amerikaanse componist Robert Scholtz wordt als introit gezongen het wonderschone ‘What wondrous love is this’,  een bewerking op een oude methodistenhymne. William Byrd was een van de eerste componisten die voor de Anlicaanse liturgie componeerde. Zijn Faux Bourdon canticles gaan al eeuwenlang mee in de kathedralen in Engeland. Van Boyce zingen we het anthem ‘All the ends of the world’ , waarin ook de eeuwigheid doorklinkt, zowel in tekst als in muziek.

Schola Liturgica Leeuwarden staat onder leiding van Geke Bruining-Visser, Mattijs de Vreugd bespeelt het orgel. De viering begint om 17 uur. Iedereen is van harte welkom om deze dienst mee te vieren. Ook is deze viering online te volgen via www.choralevensong.nl. 

Datum: 9 november
Locatie: Grote of Jacobijnerkerk
Tijd: 17.00 uur

 

Activiteiten van De Jacobijner en/of in de Grote Kerk

Sneintejûn 26 oktober is der wer in Fryske Fesperfiering yn de Grutte Tsjerke fan Ljouwert. De foargonger is dûmny Piet Beintema fan Dokkum. Us fêste oargelist Peter van der Zwaag spilet op it oargel.  Dêrneist sille wy genietsje kinne fan it fluitspyljen fan Aleid Stonebrink. Sa’n muzikale bijdrage is altyd wer in hiel weardefol momint yn de fiering. Nynke de Vries sil de lêzingen dwaan en in foardracht.

Foar wa ‘t net komme kin is der de mooglikheid om fia de webside fan de Grutte Tsjerke de fiering by te wenjen, dat kin  ek op in letter tiidstip: www.jacobijner.nl.

De wurkgroep stelt in finansjele bijdrage tige op priis, want hjir is fansels in kostenplaatsje oan ferbûn. It bankrekkennûmer is NL29INGB 0004 3194 90 fan Stichting Krúspunt, mei fermelding fan: ‘Fryske Fesper’.
De oarder fan tsjinst kin opfrege wurde by: fryskefesper@gmail.com.
Eltsenien is fan herten wolkom. It begjint om 19.00 oere.
De folgjende fesper sil wêze op 30 novimber, yn desimber binne we der net.

Snein: 26 oktober om 19.00 oere.
Foargonger: dûmny Piet Beintema fan Dokkum
Muzyk: Peter van der Zwaag, oargel
             Aleid Stonebrink , fluit         
Lêzingen/foardracht: Nynke de Vries
Online: www.jacobijner.nl
Oarder fan Tsjinst opfreegje by: fryskefesper@gmail.com

De actuele vraagstukken van klimaatdreiging vragen niet alleen om praktische handvatten, maar ook om verdieping van inzicht over het waarom van de zorg om de planeet aarde. Waar komt de verantwoordelijkheid van de mensen voor de schepping eigenlijk vandaan? En wat betekent dit voor ons gedrag in de dagelijkse werkelijkheid? In het boek van Matthijs de Jong & Cor Hoogerwerf, ‘Hemels Groen. Nieuw licht op duurzaamheid als Bijbels thema’ (2024) worden deze vragen diepgaand behandeld in negen hoofdstukken met gespreksvragen. Enkele hoofdstukken komen aan de orde in leerhuizen van ‘Geloven in Leeuwarden’, om te beginnen met de Sabbat als kroon op de schepping.

In vergelijking met de andere scheppingsverhalen in het Midden-Oosten is het bijzondere van de Joodse bijbel de invoering van een rustdag, omdat het scheppingswerk voltooid is. De Naardense bijbelvertaling zegt het zo: “God houdt sabbat op de zevende dag van al zijn werk dat hij heeft gedaan” (Genesis 2: 2). Het gaat niet zozeer om weer op krachten te komen voor de volgende werkweek, maar door de sabbat te vieren ervaart het volk van Israël Gods aanwezigheid in hun midden.

De sabbat als rustdag is de grondslag voor een unieke sociale ordening en deze markeert een levenswijze die anders was dan die van de omringende wereld. In het Babylonische scheppingsverhaal veronderstelt de mythe dat Babel het centrum van de wereld is en dat de Babylonische koning het aardse evenbeeld is van Marduk die orde schept in de chaos.

De mensen waren in feite slaven van de goden en van de koningen van Babel. In het bijbelse scheppingsverhaal gaat het niet om een aards koningschap, maar om een heilige gemeenschap die leeft volgens een heilzaam regime geënt op de sabbat, een dag om niet te werken: “Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen” (Exodus 20: 10).

Het sabbatsritme gaat verder dan alleen die ene rustdag. Het gaat om de verbinding tussen hemel en aarde, een unieke sociale ordening die gericht is op een heilige gemeenschap van mensen, dieren en planten. Deze opdracht stelt ons in de haastige tijd met de 24/7 economie voor de vraag: Hoe beleven wij zelf de rustdag (sabbat of de zondag) als “heilige dag”? De negatieve verplichtingen van vroeger zijn wel afgedaan, maar hoe geven wij zelf positief vorm en inhoud aan de rustdag? Gaan wij steeds maar door of kunnen wij pas op de plaats maken? Daar hebben wij tijdens het eerste leerhuis een flinke boom over opgezet.

In het tweede leerhuis zal het gaan over Jezus’ onderwijs over de mammon – geld, rijkdom en winst – in de concrete context van Galilea, maar ook in de moderne ecologische exegese. Annemieke Heerma bespreekt hoe de Bijbelse verhalen ons kunnen helpen om vandaag de dag de juiste keuzes te maken.


Datum: maandag 24 november
Tijd: 14.30 - 16.00 uur 
Locatie: Adelaar-Regenbooghûs, De Fennen 348 
opgave en informatie: a.m.j.riemersma@gmail.com